جزییات مطلب

لبیماری های لثه

درباره مطلب

لبیماری های لثه

یکی از بیماری هایی که مربوط به دهان و دندان فرد می شود بیماری های لثه است. توجه به درمان آن ها بسیار مهم است زیرا ممکن است خطرات و عوارض جبران ناپذیری برای بیمار داشته باشد. بیماری ها و مشکلات مختلفی لثه فرد ممکن است درگیر کند. در ادامه اطلاعات کامل تری در رابطه با بیماری های لثه در اختیار شما می گذاریم. با ما همراه باشید.

ویژگی های لثه سالم

قبل از هرچیزی لازم است که ویژگی و خصوصیات یک لثه سالم را بیان کنیم. برخی از مهم ترین ویژگی های آن عبارت است از:

• لثه سالم صورتی رنگ است.
  • محکم
  • نازک
  • دارای کنگره های هماهنگ با لبه دندان ها
  • پوست لثه مانند پوست پرتغال است.

بیماری های لثه

بیماری های لثه اغلب در زمانی برای فرد به وجود می آید که پلاک های دندان در خط دندان تجمع کرده باشند. همین موضوع می تواند موجب تحریک لثه و حساس شدن آن شود. گاهی اوقات لثه ها دچار خونریزی می شوند. رعایت بهداشت دهان و دندان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اگر هر روز با مسواک و نخ دندان جرم های روی دندان برداشته نشود به مرور زمان سخت می شوند و برداشتن آن ها دشوار می شود. زمانی که پلاک های دندانی گسترش پیدا کنند بیماری لثه بروز می کند و باعث التهاب و عفونت می شود.

باکتری های موجود باعث می شود که بر روی سطح لثه حفره ای به وجود آید و چرک در آن ها جمع شود. این موضوع می تواند باعث لق شدن و افتادن دندان ها شود.

انواع بیماری های لثه

بیماری های لثه در حالت کلی به دو دسته تقسیم می شود که آن دسته بازهم دارای انواع مختلفی است. این دو دسته عبارتند از:

• ژنژیویت (توع خفیف بیماری های لثه همراه با آسیب های برگشت پذیر)
  • پریودنتیت (نوع پیشرفته بیماری های لثه همراه با آسیب های برگشت ناپذیر)

اما بیماری های لثه دارای انواع مختلفی است که می توان آن ها را به 4 دسته اصلی تقسیم کرد. در ادامه به شرح مختصری از آن ها می پردازیم.

انواع بیماری های لثه

بیماری های لثه ناشی از تجمع پلاک و باکتری

این نوع بیماری همانطور که دربالا به آن اشاره کردیم بر اثر تجمع پلاک های دندان به وجود می آیدو می تواند استحکام لثه را دچار مشکل کند یعنی در این صورت لثه ها ضعیف می شوند. علل بروز این بیماری عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، عوارض سایر بیماری های لثه و مصرف برخی داروها دانست.

بیماری های لثه غیرپلاکی

موارد دیگری هستند که احتمال بروز بیماری لثه را در فرد افزایش می دهد مانند وجود باکتری ها، برخی ویروس ها یا قارچ ها. علل بروز این بیماری اغلب به موارد ژنتیکی یا مشکلات پزشکی سیستم مانند آلرژی و برخی بیماری دیگر بر می گردد. اما لازم است بدانید که در برخی موارد علت مشخصی برای بروز این بیماری پیدا نمی شود.

سیاه شدن لثه

عوامل دیگری هستند که باعث بروز بیمای های لثه مانند تغییر رنگ یا سیاه شدن دندان ها می شوند. برخی از این عوامل عبارتند از استعمال سیگار و مواد مخدر یا مصرف برخی داروها یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان. اما لازم به ذکر است که علت اصلی سیاه شدن لثه ها تجمع ملانین در لثه است. درمان این مشکل از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیماری لوکوپلاکیا

افرادی که به یک نوع بیماری خاص لثه به نام لوکوپلاکیا مبتلا می شوند دچار سفید شدن یا بروز لکه های سفید بر روی لثه می شوند. این بیماری در مقایسه با سایر بیماری ها بی خطر تر است و با گذشت زمان درمان می شود. اما میزان و مدت زمان وجود این لکه ها طولانی شود بیمار باید به یک کلینیک دندانپزشکی خوب یا یک دندانپزشک متخصص مراجعه کند زیرا ممکن است به مرور زمان این لکه ها فرد را دچار سرطان کند.

علائم بیماری های لثه

عفونت و بیماری های لثه دارای علائمی است که توصیه می شود در صورت مشاهده آن ها حتما به یک کلینیک دندانپزشکی خوب مراجعه شود. برخی از رایج ترین این عوارض عبارتند از:

• قرمزی
  • تورم و التهاب
  • بروز عفونت و چرک
  • حساس شدن لثه
  • تغییر رنگ لثه
  • تحلیل لثه
  • ایجاد حفره بر روی سطح لثه
  • زخم معده
  • ایجاد حساسیت در ریشه دندان
  • از بین رفتن خط دندان
  • طعم بدن دهان

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد التهاب لثه خطرناک است و در این حالت احتمال لق شدن و افتادن دندان افزایش می یابد.

عوامل تاثیر گذار در بروز بیماری های لثه

عوامل بسیاری در بروز بیماری های لثه می توانند تاثیر گذار باشند که برخی از مهم ترین و رایج ترین آن ها عبارت است از:

• ایجاد تغییرات در هورمون های زنانه
  • بروز برخی بیماری ها مانند سرطان، دیابت و ایدز
  • مصرف بعضی از داروهای خاص، به ویژه داروهایی که باعث کاهش بزاق دهان می شوند. مانند داروی ضد تشنج، داروهای ضد آنژین
  • استعمال سیگار
  • بالا رفتن سن
  • داشتن برنامه غذایی نامناسب

درمان بیماری های لثه

یک موضوع مهمی که در بیماری های لثه باید به آن توجه شود تشخیص زود هنگام آن است. اگر بیماری های لثه زود تشخیص داده شوند درمان آن آسان تر می شود. اغلب برخی حساسیت های دندان با با رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از محلول آب و نمک، استفاده دهان شویه های مخصوص و جرم گیری دندان درمان می شود. اگر مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم توجهی نشود بیماری های لثه گسترش می یابد و فرد مجبور به انجام روش های درمانی دیگری مانند مصرف آنتی بیوتیک، جراحی و پیوند لثه می شود.

آخرین پست‌ها
  • دسته بندی دندانپزشکی و زیبایی